Temaet værdi er så nært knyttet til smykker, at det nærmest er uomgængeligt. Det traditionelle smykke optræder ved ritualer i livet ex bryllup, dåb og eksaminer, eller er arvestykker der videregives fra generation til generation. Designet af disse smykker er ofte tilpas anonymt til at brugeren kan lægge sin egen historie i, smykket bliver gennem brug, ladet med affektionsværdi. Ofte ligger der også en betydelig materialeværdi, guld og ædelstene, i disse smykker.
Men hvordan forholder det sig med samtidig smykkekunst, med de konceptuelle smykker? Smykket, fra smykkekunstnerens hånd, er ofte fra begyndelsen tungt ladet med betydningslag, som følger smykket og med tiden smelter sammen med de følelser og histore...r som brugeren lægger i det. For smykkekunsten synes det også at være uomgængeligt at bearbejde klassiske smykker som ex allianceringen, medaljonen og signeten. Og selv når der iværksættes et opgør med traditionen, gennem brug af værdiløse materialer, opløsning af form eller provokation imod de arketypiske symboler – så peger smykkeværket alligevel ind i traditioner for affektion og materialeværdi. Udstillingen viser smykker hvor traditioner, symboler og materialer er i sat i spil. Nogle af værkerne er ikke hverken tænkt eller skabt til at blive brugt, på traditionel vis. De er i højere grad erkendelsesobjekter som beskueren kan gå på opdagelse i og måske se nye perspektiver af egne smykker og deres betydning i tilværelsen.
|